Magadi

Häromdagen åkte jag en sväng med motorcykeln till Magadi, en stad och en sodasjö, som ligger ca 100 km söder om Nairobi. Lite drygt halvvägs plockade jag upp en äldre man med käpp som ville komma till Magadi och med honom bakpå fick jag punktering! Mitt i ingenstans, tyckte  jag, och med en temperatur på närmare 40 grader var det bara till att skruva av bakhjulet och vänta på lift. En stund senare satt jag tillsammans med ett gäng på ett pickupflak på väg mot Magadi i 100 km/h.








Med ny slang i hjulet fick jag skjuts tillbaka och i värsta eftermiddagshettan kom jag till Magadi.
Målet var bland annat de varma källor som finns strax söder om sjön.



Sodan ligger som snö på den uttorkade sjöbottnen och ger iallafall en minimal vinterkänsla.



När jag hade sett på källorna erbjöd sig massajen David att visa campingen som "bara låg en bit bort". Det blev en lång färd ut bland getter, giraffer och zebror.........



På väg tillbaka från Loisiijo Lodge la sig sig mörkret kompakt. David guidade utan tvekan mellan buskarna när han plötsligt säger: "Do you want tea?" Då visade det sig att vi är vid hans manyatta, hans hem, och nu vill mamman bjuda på te! Sanslöst att sitta ute i månskenet med getterna runt om, placerad i deras enda stol och dricka sött te. Innan vi åkte vidare fick jag ett armband eftersom jag var en "good person".
Hemresan gick utan missöden via ett stopp vid Olorgesailie, en utgrävningsplats där man hittat en stor mängd handyxor som är mellan en halv och en miljon år gamla.





Kommentarer
Postat av: mats

Hej

Vad ni får vara med om HÄFTIGT

Att ni tar vara på tillfället råder ingen tvekan på

Hoppas kunna utforska Keneya under våren

Take care Mats

2012-01-07 @ 17:06:30
Postat av: Janne

massajen hade iallafall helt rätt - du är verkligen en "good person"! Härlig story.

2012-01-09 @ 13:31:53
Postat av: Britta och Lars Ifrån dk

hejsa allihop

om du skickar masajen til Danmark, då byder vi ochså honom en kop

the, i vor enda soffa.. syns som en verklig trevlig tur.

gott nyår til jer alla, ifrån DK

2012-01-09 @ 23:40:49
Postat av: Ammi

Vilket häftigt äventyr!

2012-01-18 @ 07:05:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0